Franciscus & Franciscus over Curaçao III

VRIJDAG 6 MAART
Het IBB doet zijn best voor de atelierroute en er wordt aangepakt. Muurtjes worden gewit. Werk wordt opgehangen of neergezet en we ruimen zelf ook ons atelier op want we doen natuurlijk mee.

ZATERDAG 7 MAART
De atelierroute. Een aantal studenten ##more##werpt zich op als gids en nemen groepjes mensen mee langs de ateliers. We leggen aan iedereen netjes uit wat we hier doen. Het werk worden vaak met veel aandacht bekeken en men spreekt appreciatie uit. Het publiek is erg blank. Modellen vinden we niet.

ZONDAG 8 MAART
Tweede atelierroute dag. Als eerste loopt een oma binnen met een gaaf kleinzoontje. Frans vraag of hij toevallig bij de padvinderij zit en dat blijkt zo te zijn! ze willen poseren! Beeldige vrouw met een petje op. Wij vragen haar voor het polka dot jurkje. Ze wil! Ze blijkt co presentatrice te zijn van het TV programma waar we komende week inzitten. Belt voor ons nog even Reina Karnaval 2015 en legt in rap Papiaments uit wat de bedoeling is. Ook Reina wil. De dag kan niet meer stuk,



WEEK 10
MAANDAG 9 MAART
Rienus zijn seminar blok begint. Om 14.30 laat hij een zorgvuldig in elkaar gezette presentatie zijn over composities, kijkrichtingen en voorbeelden van presentaties. De opdracht is om met minimaal vijf voorwerpen een presentatie te maken.

DINSDAG 10 MAART
Al snel komen de eerste ideeën en schetsen van leerlingen naar Rienus toe. Hij besluit niet meer klassikaal les te geven maar individueel.

WOENSDAG 11 MAART
Sommigen leerlingen komen in de knoop te zitten omdat ze denken een opzichzelfstaand beeld te moeten maken. Rienus laat zien dat de meest eenvoudige voorwerpen in combinatie en de omgeving een geheel nieuw beeld kunnen opleveren. Een aantal leerlingen gaan experimenteren en komen tot verrassende ontdekkingen.

DONDERDAG 12 MAART
We rijden met Avantia naar het WTC in Curaçao. Daar bevindt zich zender CBA. We zitten om half tien in de uitzending, een soort koffietijd en doen een oproep. We hebben een aantal mensen gefotografeerd tijdens carnaval. Het meisje met de lichte ogen heeft meteen gereageerd en wil!

VRIJDAG 13 MAART
Rienus vraagt nog een aantal leerlingen hun presentatie te verplaatsen naar een andere locatie zodat er een ‘beter’ resultaat gemaakt kan worden. Iedereen maakt foto’s van hun uiteindelijke werk dat door Rienus in een slideshow samengebracht zal worden.

ZATERDAG 14 MAART
Tirzo zijn atelier is bij zijn ouderlijk huis in de wijk Buena Vista waar hij geboren en getogen is. Zijn werk is, legt hij uit, vooral ontstaan uit de ervaringen die heeft gehad in deze wijk met zijn multiculturele sociale structuren en de complicaties die daaruit voortkomen.

ZONDAG 15 MAART
Het fotograferen van een negenjarige padvinder Dylan is een uitdaging. Gelukkig hebben we zijn hoofd ook zonder pet in de gefotografeerd met precies de blik de we nodig hebben. Die pet stelen we in de montage van een andere opname.



WEEK 11
MAANDAG 16 MAART
Frans zijn blokseminar ‘Staan op de schouders van je voorgangers’ begint. Het is meer een technische les dan een inhoudelijke. De studenten zijn in de war, geloven niet dat ze kunnen wat er van ze gevraagd worden maar gaan hortend en stotend aan het werk.

DINSDAG 17 MAART
Net op tijd voordat de studenten arriveren is er een doos met nieuw kwasten in verschillende formaten.

WOENSDAG 18 MAART
We fotograferen Marvia, de presentatrice van het televisieprogramma om het IBB. Ze heeft een cameraman bij zich die onze werkzaamheden registreert. Tussen het fotograferen door worden we door haar geïnterviewd. Dit zal later weer worden uitgezonden op TV.

DONDERDAG 19 MAART
Onze auto is gestolen voor het Avila hotel. Grote consternatie aan onze zijde en meewarige blikken van de zijde van het IBB. Schering en inslag op Curaçao. De auto is al snel geheel gestript gevonden op het eiland.

VRIJDAG 20 MAART
Op het atelier laat Frans alle schilderijen op een rij zetten en bekijkt met de studenten de werken. Het ziet er imposant uit en er wordt weer geapplaudisseerd.

ZATERDAG 21 MAART
Een klein ‘rondje’ Curaçao met PJ Roggeband en Chantal Breukers.

ZONDAG 22 MAART
We fotograferen de slanke Reina Karnaval 2015.



WEEK 12
MAANDAG 23 MAART
Kingston, Jamaica. Eigenlijk is het een guerrilla bezoek want er is nog geen bericht van de kunstacademie waar David en Tirzo mee willen kennis maken voor eventuele samenwerking en uitwisseling.

DINSDAG 24 MAART
We gaan naar de Edna Manley School of Visual Arts en krijgen een uitgebreide rondleiding. Het is een leuk jaren 60 gebouw met veel kruipdoor sluipdoor op een groot open complex.

WOENSDAG 25 MAART
Arriveren ruim op tijd op de school maar er heerst paniek. Er is geen WIFI. We verkassen met publiek en al naar een tweede ruimte maar daar is de projectie groen en heeft geen geluid. Wij doen na 2 1/2 uur onze lezing.

DONDERDAG 26 MAART
Met de hele ploeg naar Joseph Stepper. Joseph is erg stoned zoals het een echt Rastafari betaamd en het wit van zijn ogen is knalroze.

VRIJDAG 27 MAART
Zeelandia, naar Building Depot, een grote warenhuis te vergelijken met Praxis en Gamma om contact te maken met de directeur om hem over te halen op één van gigantische buitenwanden een schildering aan te brengen. Maar we gaan niet akkoord als blijkt dat we alleen tegen materiaalkosten een schildering mogen maken voor dit commerciële miljoenen bedrijf.

ZATERDAG 28 MAART
Maken Joseph zijn portret gereed. Titel: Captain Caribbean naar de figuur die Tirzo Martha heeft verzonnen voor zijn performances.

ZONDAG 29 MAART.
Lianne, het meisje met de lichte ogen volgt keurig onze aanwijzingen op. Maar we hebben niet goed gelet op de lijn van de ogen en de houding van de schelp in de hand van ons model. Na heel veel gepuzzel komen we er uit.



WEEK 13
MAANDAG 30 MAART
Overleg met de mannen. Ze zijn het eens met ons voorstel. We gaan de eindpresentatie houden op 28 april.
’s Avonds bellen we met Stanley Brown. We waren gewaarschuwd dat het een moeilijke man was maar aan de telefoon is hij heel open, vriendelijk en humoristisch én hij wil meewerken.

DINSDAG 31 MAART
We beginnen een kentering te voelen. Ondanks het feit dat we nog bijna een maand hier zijn is ons vertrek in zicht. Dat is al een topic bij het IBB. Mensen vragen ons wanneer we precies vliegen, of we al verdrietig worden omdat we al weer weg moeten, bedanken ons voor de lessen etc.

WOENSDAG 1 APRIL
Omar, docent en IR man van het IBB, hebben we gevraagd om te poseren voor onze Zwarte Piet meets Spaanse Edelman in de molensteen outfit gefotografeerd in NYC. Perdo Negro is de werktitel.

DONDERDAG 2 APRIL
‘s Middags bezoeken we Curaçao Museum en komen in een zaal met een paar exquisiete werken van onder andere Willink en Charley Toorop. Ramen wijd open, alle werken scheef gewaaid. De Willink heeft een grote barst opgelopen. Schrijnend. Zo‘n mooie plek met zoveel potentie.

VRIJDAG 3 APRIL
Het is Goede Vrijdag. Als Frans naar het IBB rijdt is er nauwelijks verkeer. Hij is er in zijn eentje op een leguaan na die in een plasje midden op het terrein lekker ligt te zonnen.

ZATERDAG 4 APRIL
Rienus brengt Frans naar het atelier. Als het te warm wordt om te glaceren haalt hij hem weer op. Bij de Mangusa wordt ingeslagen voor de komende Paasdagen. Het duurt want het is een palmpasenheksenketel.

ZONDAG 5 APRIL
De dagen gaan een beetje op elkaar lijken. Frans gaat zo vroeg mogelijk naar het IBB zodat het wel licht genoeg is om te kunnen zien en nog koel genoeg om de verf te bewerken. Als het te warm wordt haalt Rienus hem op en thuis zitten we achter de machines.



WEEK 14
MAANDAG 6 APRIL
Overdag naar Seú, het oogstfeest, een volkse versie van Carnaval. ‘s Avonds doen we ons huiswerk en lezen nog een keer alles wat we kunnen vinden op het net over Stanley Brown en Annemarie Braafheid. We zien een polygoon over 30 mei ’69 waarin beelden van de branden in Punda en Otrobanda en lezen dat het Papiaments in die jaren nog verboden was te voeren in officiële kanalen en in het onderwijs en dat de blanke bevolking in veel betere sociale omstandigheden leefde dan de zwarte.

DINSDAG 7 APRIL
Stanley heeft voor ons kleding en props klaargelegd die van hem een uitheemse koning van Curaçao kunnen maken.

WOENSDAG 8 APRIL
Dagboek bijwerken, afwassen, naar de kapper op de Gosieweg, was wegbrengen, dat soort dingen.

DONDERDAG 9 APRIL
Om 18.00 Nederlandse tijd beginnen via Facebook de felicitaties binnen te komen. Immers is Rienus in NL al jarig. MJ komt langs en om twaalf uur trekken we de Cava uit de koelkast. Kletsen tot 03.00 en drinken te veel.

VRIJDAG 10 APRIL
Een katerdag, afgewassen en boodschappen gedaan en heel veel geslapen.

ZATERDAG 11 APRIL
We bezinnen ons. We moeten er hard aan werken om van de eindpresentatie een drukbezochte bijeenkomst te maken maar voordien hebben we de tijd om eindelijk een aantal nog steeds niet bezochte highlights van het eiland te doen en misschien wel een paar hele dagen lui aan strand te hangen. Werken op Curaçao is een bijzondere en enerverende ervaring geweest en de introductie met het IBB was geweldig. Maar vakantie houden op dit eiland is iets waar we onze twijfels over hebben.

ZONDAG 12 APRIL
Naar Landhuis Knip om daar het slavernijmuseum te bezoeken. Op een A4tje uit een multomap gescheurd in een plastic hoesje provisorisch aan het hek gebonden hangt de boodschap ‘sorry we are closed saterday and sunday’.



WEEK 15
MAANDAG 13 APRIL
Frans legt de laatste hand aan ‘Curaçao Allegory’.

DINSDAG 14 APRIL
Het lijkt wel of alle energie uit onze lijven verdwenen is nu we geen werkzaamheden meer hebben. We slapen bijna de hele dag en doen niks!

WOENSDAG 15 APRIL
Landhuis Bloemhof. Gallery. De schilderijen zijn abstracte werken die je wel in een Nederlandse lijstenmakerij ziet. In de beeldentuin staan een aantal beelden te koop van treurig niveau. Door naar het Archeologisch museum in Pietermaai maar er is helemaal niets te zien. En we zijn wederom de enige bezoekers. Afstrepen.

DONDERDAG 16 APRIL
Eerst naar het Rif Fort in Otrobanda. Het is een muur die begin 1800 is gebouwd om de stad tegen de zee te beschermen. We rijden door Piscadera, gaan de ‘Weg naar westpunt’ op, slaan af richting Santa Cruz en duiken een weggetje dat zegt Playa Cas Abou, kennen we niet dus proberen. Het is hier heel erg mooi maar het soort publiek is ‘not our cup of tea’ en we blijven maar kort.

VRIJDAG 17 APRIL
Op naar het Christoffel National Park om de 375 meter hoge St. Christoffel berg te bestijgen. Klimmen ons puffend naar de top waar ons een prachtig uitzicht wacht. Een wonderschoon stuk Curaçao.

ZATERDAG 18 APRIL
Op het strand wordt de band Doe Maar aangekondigd. Bij nader inzien blijkt het Toe Maar te zijn een band die covers speelt van Doe Maar.

ZONDAG 19 APRIL
We rijden heerlijk lukraak straten in en zien wel waar we komen. Eerst richting St Catharina, door naar St Barbara en dan richting Fuik waar letterlijk de weg ophoudt met rechts de afgekloven Tafelberg. Verder kom je niet op deze kant van het eiland want is eigendom van een particulier. Via de wijken Jan Sofat en Brakkeput cirkelen we om het turquoise Spaanse water.



WEEK 16
MAANDAG 20 APRIL
We mailen onze Curaçaose connecties de uitnodigingen in alle talen en nu is het maar hopen dat ze komen.

DINSDAG 21 APRIL
Derika heeft een kennis bij Fedex en omdat we in de tracking kunnen zien dat het pakket met de foto’s bij de inklaring wordt vertraagd gaat ze die voor de zekerheid even bellen. We kunnen het pakket na 14.30 kunnen halen.Thuis pakken we met de meegeleverde witte handschoentjes de foto’s uit en ze zijn erg mooi geworden.

WOENSDAG 22 APRIL
Het IBB staat deze week staat in het teken van een sociaal culturele project rondom de wijk Marie Pompoen. Daarvoor is een delegatie studenten uit Medellin Colombia over. Rienus wordt gevraagd om plaats te nemen in de jury tijdens de eindbijeenkomst.

DONDERDAG 23 APRIL
Om 9.00 staan we met Avantia op de stoep bij het World Trade Center in Piscadera. Voor de tweede keer zijn we te gast bij het TV programma New Day van CBS. We vertellen over onze eindpresentatie en over ons verblijf van de afgelopen vier maanden. Het is een vrolijke boel.

VRIJDAG 24 APRIL
Om 15.00 staan we keurig op tijd in het clubhuis van Marie Pompoen. Er zijn verschillende sprekers maar onverstaanbaar want geen versterking en zes zwaar ronkende ventilatoren. Als de bijeenkomst wordt opgebroken komt de minister binnen met bodyguard en is binnen vijf minuten weer foetsie. We snappen nu nog niet waar het over ging.

ZATERDAG 25 APRIL
Om 9.00 staat Frans weer bij Marie Pompoen maar nu bij de duikschool van Mark Brown, tuurlijk een neef van Stanley. Van Rienus heeft hij een duik gekregen voor zijn komende verjaardag.

ZONDAG 26 APRIL
In de projectruimte van het IBB tekenen we op de wand aan waar we de prints gaan hangen. We hebben gekozen voor één wand met één lange rij en het is even rekenen.



WEEK 17
MAANDAG 27 APRIL
Koningsdag en de verjaardag van Frans. Naar Punda. Geen drank want morgen moeten we natuurlijk ‘shinen’.

DINSDAG 28 APRIL
18.50. Er zijn al veel bezoekers onder andere Stanley en Annemarie. Rina is er en de padvinder Dylan met zijn oma en de akela. Reina Karnaval 2015 staat er ineens en Marvia, de TV presentatrice, is er. Marietza met haar tv-ploeg van New Day filmt alles en iedereen. Stanley en Rina worden gestrikt voor interviews. Om 21.45 loopt het leeg en schenkt David de bubbels in. We praten na en we nemen afscheid van hem, van al de studenten en de staf van het IBB.

WOENSDAG 29 APRIL
We hebben zes koffers, een kist en een doos. Op Hato helpt Tirzo ons met al die bagage en nemen dan ook van hem afscheid. De vlucht is op tijd en we vertrekken om 16.00 Curaçaose tijd en komen 8 uur later op

DONDERDAG 30 APRIL
om 6.00 uur aan op Schiphol. 4 maanden Curaçao voorbij in een zucht.
|0 18|0|Sat, 06 Jun 2016 19:05:18 +0200|Mural of Bling Madonna at Curaçao|

In 2015 Rienus and I worked 4 months as artists in residence at Instituto Buena Bista on Curaçao granted by the Mondriaan foundation. We made a series of portrait photography but in the project description was also a mural planned. The location we desired was on a wall of JJIC, former GOG, a penitentiary for juvenal delinquents that is right next to the premises of the Institute in Willemstad.

My great team

One day before we left directors and initiators of IBB Tirzo Martha and David Bade came with the fantastic news that the Minister of Justice saw and liked our design and agreed to commission to make the mural. We were especially delighted because this was the first time that in their 10 years existence a project intitiated by the IBB was financed by the Curaçao government.
Exactly a year after Rienus and I returned I flew back with brushes and paint. Two weeks later Rienus joined to help with finishing touch and realised the graphic work for the a poem that is, on our request, written by one of the inmates on the subject Mother and Child. In one month the piece was painted on the wall, size approx. 4 meters high and 20 meters long, with the assistance of my invincible personal assistant and teacher at IBB MJ Franco Zapata and six very motivated students of the institute.